شورای آموزشی
هدف از تشکیل شورای آموزشی تنظیم برنامه آموزشی اساتید، فلوها، دستیاران چشم و دانشجویان گروه پزشکی و وابسته بر اساس اهداف آموزشی، تنظیم و ثبت فعالیت های آموزشی و ارتقاء کیفیت آموزش دانشجویان، فلوشیپ ها، دستیاران و دانش آموختگان می باشد.
مراکز آموزشی:
برنامه دستیاری و فلوشیپی در حال حاضر در مرکز آموزشی و درمانی محب کوثر و نیز به صورت روتیشن های کوتاه مدت در مرکز آموزشی و درمانی فیروزآبادی اجرا می شود.
در مرکز آموزشی و درمانی محب کوثر برای برنامه های آموزشی گروه چشم موارد زیر مشخص گردیده است:
- مدت زمان حضور دستیاران و فلوها در مرکز آموزشی
- وظایف و مسئولیت های دستیاران و فلوها در مرکز آموزشی
- مشخص بودن رابطه دستیاران و فلوها با یکدیگر و دستیاران سایر گروهها در ارتباط با فعالیتهای آموزشی و مراقبت از بیماران
- مجموعه موارد فوق تحت عنوان Course Plan برای تمام دوره های آموزشی دستیاران تهیه شده و در دسترس اعضاء و دستیاران قرار میگیرد.
- نظارت بر برنامه فوق برعهده مسئول آموزش دستیاران که توسط شورای آموزشی تعیین گردیده می باشد.
- تمامی برنامه های آموزشی دستیاری برمبنای کوریکولوم آموزشی مصوب دبیرخانه شورای تخصصی تنظیم گردیده است.
اعضاء شورای آموزشی عبارتند از:
دکتر کاوه ابری اقدم (مسئول)
- دکتر غلامحسین آقائی
- دکتر نوید نیلفروشان
- دکتر آرزو میرافتابی
- دکتر خلیل قاسمی
- دکتر احد صداقت
- دکتر لیلا غیاثیان
- دکتر حسین آقائی
- دکتر سیدجواد هاشمیان
- دکتر کاوه ابری اقدم
- دکتر پاشا انوری
- دکتر فاطمه عبدی
- دکتر حسین قهوه چیان
- دکتر رضا میرشاهی
- دکتر ناصر کریمی
- دکتر آسیه اسحاقی
- دکتر یاسمن هادی
- دکتر مسعود ناصری پور
- دکتر علی صادقی
شرایط مدیر برنامه آموزشی و اعضاء کمیته آموزشی:
- از توانایی و تجربه بالینی آموزشی و پژوهشی و اجرایی لازم و مستند برخوردار باشد.
- به تشخیص اعضاء گروه از توانایی و تجربه آموزشی ، بالینی و اجرائی برخوردار باشد.
وظایف شورای آموزشی:
- تعیین اهداف آموزشی برای هر یک از سالهای آموزشی، چرخش های اصلی و دیگر دوره های برنامه دستیاری
- ضروری است متن اهداف آموزشی دستیاران و فلوشیپ ها و دانشجویان چشم در اختیار اعضاء و دستیاران قرار گیرد.
- تهیه و تنظیم برنامه های آموزشی دستیاران و فلوها و دانشجویان متناسب با اهداف آموزشی تعیین شده
- بررسی تناسب نوع آزمونها و اهداف آموزشی در هر دوره ارزیابی روشهای سنجش اعمال شده (Validity and reliability امتحانات) و بازخورد آن به دستیاران و اعضاء هیات علمی
- ارزشیابی مستمر برنامه های آموزش فلوها و درصورت لزوم بازبینی محتوای برنامه آموزشی و تناسب آن با اهداف آموزشی
- برنامه ریزی جهت ارتقاء کیفیت و کمیت و میزان استفاده از ابزارهای کمک آموزشی
- حصول اطمینان از اجرای صحیح مقررات آموزشی و انضباطی
- تهیه پرونده های دستیاری شامل کلیه فعالیتهای آموزشی و پژوهشی ایشان و نتایج ارزشیابی درون بخشی دوره ای و سالیانه ایشان
- بررسی کلیه پیشنهادات آموزشی که از منابع مختلف به گروه پیشنهاد می شود.
- تهیه و تنظیم اهداف آموزش دانشجویی در چشم پزشکی عمومی تهیه برنامه آموزشی زمانبندی شده
- تهیه طرح درس و درسنامه چشم پزشکی عمومی و رزیدنتی و دوره های آموزشی به صورت مکتوب و قرار دادن آن در اختیار اعضاء و دانشجویان
- برنامه ریزی جهت ارتقاء کیفیت آموزش دانشجویی
- مسئولیت برگزاری امتحانات تئوری و عملی و تقسیم وظایف اعضاء گروه در این حوزه
- بررسی و ارزیابی روشهای سنجش دانشجویان بصورت تئوری و عملی به تناسب نوع آزمونها و اهداف مورد نظر و بازخورد آنها به گروه چشم و فراگیران
- تهیه گزارش از برنامه آموزشی دانشجویی ، فلوشیپی و دستیاری به صورت دوره ای
- نظارت و ارزیابی فعالیتهای آموزشی اعضاء هیات علمی
- پیشنهاد و پیگیری استخدام اعضاء هیات علمی جدید متناسب با نیازهای برنامه آموزشی
- برنامه ریزی جهت بهبود شیوه های تدریس
تنظیم جدول زمانبندی چرخش دستیاران و فلوها نظارت بر تهیه Course Plane هر دوره شامل:
- اهداف برنامه
- شرح وظایف و مسئولیت های دستیاران و فلوها سلسله مراتب نظارتی ایشان
- فعالیتهای آموزشی انجام شده شامل سخنرانی ها ، کنفرانسهای آموزشی، ژورنال کلاب
روشهای ارزشیابی عملکرد فلوشیپ ها و دستیاران شامل موارد زیر می باشد:
- بررسی فعالیت دستیاران از طریق Log book تدوین شده در هر بخش براساس اهداف آموزشی بخش مربوطه هر سه ماه یکبار توسط مسئول آموزش رزیدنتی
- امتحانات کتبی دوره ای سالانه (دو تا سه بار در سال) (برای رزیدنت ها)
- ارزیابی ماهانه توسط چک لیست توسط اساتید و نمره دهی توسط ایشان
- برگزاری امتحان آسکی (دو بار در سال) (برای رزیدنت ها)
- ارزیابی ماهانه اخلاق حرفه ای دستیاران توسط اساتید
- امتحان ارتقاء سالیانه
- ارزیابی از نحوه برگزاری و ارائه مقاله در ژورنال کلاب و Case report
- ارزیابی ۳۶۰ درجه
- اعلام نمرات ارزشیابی دستیاران در پایان هر دوره چرخشی
- جمع بندی نتایج کلیه روشهای سنجش دستیار در طول یکسال و اعلام نمرات سالیانه
روشهای ارزشیابی دانشجویان:
- امتحان کتبی و ارزیابی مستمر در طی دوره توسط رزیدنتها و اساتید انجام می گیرد.
تشکیل جلسه کمیته آموزشی:
- ضروری است جلسات بطور منظم حداقل ماهی یکبار تشکیل شود.
- حضور حداقل ۳/۲ اعضاء جهت رسمیت جلسات الزامی است.
- در پایان هر جلسه صورتجلسه تهیه شده و در ابتدای جلسه بعد نحوه اجرای آنها و اقدامات انجام شده مورد بررسی می گیرد.