شورای آموزشی
   هدف از تشکیل شورای آموزشی تنظیم برنامه آموزشی اساتید، فلوها، دستیاران چشم و دانشجویان گروه پزشکی و وابسته بر اساس اهداف آموزشی، تنظیم و ثبت فعالیت های آموزشی و ارتقاء کیفیت آموزش دانشجویان، فلوشیپ ها، دستیاران و دانش آموختگان می باشد.
مراکز آموزشی:
   برنامه دستیاری و فلوشیپی در حال حاضر در مرکز آموزشی و درمانی محب کوثر و نیز به صورت روتیشن های کوتاه مدت در مرکز آموزشی و  درمانی فیروزآبادی  اجرا می شود.
   در مرکز آموزشی و درمانی محب کوثر برای برنامه های آموزشی گروه چشم موارد زیر مشخص گردیده است:

  1.  مدت زمان حضور دستیاران و فلوها در مرکز آموزشی
  2. وظایف و مسئولیت های دستیاران و فلوها در مرکز آموزشی
  3. مشخص بودن رابطه دستیاران و فلوها با یکدیگر و دستیاران سایر گروهها در ارتباط با فعالیتهای آموزشی و مراقبت از بیماران
  4. مجموعه موارد فوق تحت عنوان Course Plan برای تمام دوره های آموزشی دستیاران تهیه شده و در دسترس اعضاء و دستیاران قرار میگیرد.
  5. نظارت بر برنامه فوق برعهده مسئول آموزش دستیاران که توسط شورای آموزشی تعیین گردیده می باشد.  
  6. تمامی برنامه های آموزشی دستیاری برمبنای کوریکولوم آموزشی مصوب دبیرخانه شورای تخصصی تنظیم گردیده است.

اعضاء شورای آموزشی عبارتند از:
دکتر کاوه ابری اقدم (مسئول)

  1.  دکتر غلامحسین آقائی
  2. دکتر نوید نیلفروشان
  3.  دکتر آرزو میرافتابی
  4.  دکتر خلیل قاسمی
  5.  دکتر احد صداقت
  6. دکتر لیلا غیاثیان
  7.  دکتر حسین آقائی
  8.  دکتر سیدجواد هاشمیان
  9.  دکتر کاوه ابری اقدم
  10.  دکتر پاشا انوری
  11. دکتر فاطمه عبدی
  12. دکتر حسین قهوه چیان
  13. دکتر رضا میرشاهی
  14. دکتر ناصر کریمی
  15. دکتر آسیه اسحاقی
  16. دکتر یاسمن هادی
  17. دکتر مسعود ناصری پور
  18. دکتر علی صادقی

شرایط مدیر برنامه آموزشی و اعضاء کمیته آموزشی:

  •  از توانایی و تجربه بالینی آموزشی و پژوهشی و اجرایی لازم و مستند برخوردار باشد.
  • به تشخیص اعضاء گروه از توانایی و تجربه آموزشی ، بالینی و اجرائی برخوردار باشد.

وظایف شورای آموزشی:

  • تعیین اهداف آموزشی برای هر یک از سالهای آموزشی، چرخش های اصلی و دیگر دوره های برنامه دستیاری
  • ضروری است متن اهداف آموزشی دستیاران و فلوشیپ ها و دانشجویان چشم در اختیار اعضاء و دستیاران قرار گیرد.
  • تهیه و تنظیم برنامه های آموزشی دستیاران و فلوها و دانشجویان متناسب با اهداف آموزشی تعیین شده
  • بررسی تناسب نوع آزمونها و اهداف آموزشی در هر دوره ارزیابی روشهای سنجش اعمال شده (Validity and reliability امتحانات) و بازخورد آن به دستیاران و اعضاء هیات علمی
  •  ارزشیابی مستمر برنامه های آموزش فلوها و درصورت لزوم بازبینی محتوای برنامه آموزشی و تناسب آن با اهداف آموزشی
  • برنامه ریزی جهت ارتقاء کیفیت و کمیت و میزان استفاده از ابزارهای کمک آموزشی
  • حصول اطمینان از اجرای صحیح مقررات آموزشی و انضباطی
  • تهیه پرونده های دستیاری شامل کلیه فعالیتهای آموزشی و پژوهشی ایشان و نتایج ارزشیابی درون بخشی دوره ای و سالیانه ایشان
  •  بررسی کلیه پیشنهادات آموزشی که از منابع مختلف به گروه پیشنهاد می شود.
  • تهیه و تنظیم اهداف آموزش دانشجویی در چشم پزشکی عمومی تهیه برنامه آموزشی زمانبندی شده
  • تهیه طرح درس و درسنامه چشم پزشکی عمومی و رزیدنتی  و دوره های آموزشی به صورت مکتوب و قرار دادن آن در اختیار اعضاء و دانشجویان
  • برنامه ریزی جهت ارتقاء کیفیت آموزش دانشجویی
  • مسئولیت برگزاری امتحانات تئوری و عملی و تقسیم وظایف اعضاء گروه در این حوزه
  •  بررسی و ارزیابی روشهای سنجش دانشجویان بصورت تئوری و عملی به تناسب نوع آزمونها و اهداف مورد نظر و بازخورد آنها به گروه چشم و فراگیران
  • تهیه گزارش از برنامه آموزشی دانشجویی ، فلوشیپی و  دستیاری به صورت دوره ای
  • نظارت و ارزیابی فعالیتهای آموزشی اعضاء هیات علمی
  • پیشنهاد و پیگیری استخدام اعضاء هیات علمی جدید متناسب با نیازهای برنامه آموزشی
  • برنامه ریزی جهت بهبود شیوه های تدریس

تنظیم جدول زمانبندی چرخش دستیاران و فلوها نظارت بر تهیه Course Plane هر دوره شامل:

  1. اهداف برنامه
  2. شرح وظایف و مسئولیت های دستیاران و فلوها سلسله مراتب نظارتی ایشان
  3. فعالیتهای آموزشی انجام شده شامل سخنرانی ها ، کنفرانسهای آموزشی، ژورنال کلاب

روشهای ارزشیابی عملکرد فلوشیپ ها و دستیاران شامل موارد زیر می باشد:

  1. بررسی فعالیت دستیاران از طریق Log book تدوین شده در هر بخش براساس اهداف آموزشی بخش مربوطه هر سه ماه یکبار توسط مسئول آموزش رزیدنتی
  2. امتحانات کتبی دوره ای سالانه (دو تا سه بار در سال) (برای رزیدنت ها)
  3. ارزیابی ماهانه توسط چک لیست توسط اساتید و نمره دهی توسط ایشان
  4. برگزاری امتحان آسکی (دو بار در سال) (برای رزیدنت ها)
  5.  ارزیابی ماهانه اخلاق حرفه ای دستیاران توسط اساتید
  6. امتحان ارتقاء سالیانه
  7. ارزیابی از نحوه برگزاری و ارائه مقاله در ژورنال کلاب و Case report
  8. ارزیابی ۳۶۰ درجه
  9. اعلام نمرات ارزشیابی دستیاران در پایان هر دوره چرخشی
  10. جمع بندی نتایج کلیه روشهای سنجش دستیار در طول یکسال و اعلام نمرات سالیانه

روشهای ارزشیابی دانشجویان:

  1. امتحان کتبی و ارزیابی مستمر در طی دوره توسط رزیدنتها و اساتید انجام می گیرد.

تشکیل جلسه کمیته آموزشی:

  • ضروری است جلسات بطور منظم حداقل ماهی یکبار تشکیل شود.
  • حضور حداقل ۳/۲ اعضاء جهت رسمیت جلسات الزامی است.
  • در پایان هر جلسه صورتجلسه تهیه شده و در ابتدای جلسه بعد نحوه اجرای آنها و اقدامات انجام شده مورد بررسی می گیرد.
Template settings